Centret för verkningsfullhet bidrar till att förbättra människors livskvalitet

Info om oss

Centret för verkningsfullhet har som mål att samla ihop social- och hälsovårdsinformation från hela Finland om effektivitet, mätning av effektiviteten samt kompetens. Centret för verkningsfullhet bereds under koordinering av Birkalands välfärdsområde i samarbete med Norra Savolax, Norra Österbottens och Egentliga Finlands välfärdsområden och HUS-sammanslutningen.

Centret för verkningsfullhet främjar jämlikhet och hjälper till att skapa effektiva tjänster

När det gäller effektivitet är det viktigt att utreda hurdana behandlingar och tjänster klienterna drar störst nytta av och hur det räcker med dem på lika villkor för alla. Centret för verkningsfullhet stöder välfärdsområdena att samarbeta och främja tjänsternas effektivitet tillsammans.

Syftet med projektberedningen är att skapa strukturer för det nationella centret för verkningsfullhet bland annat genom att kartlägga nuläget och mätning av informations- och kompetensbehov som anknyter till effektivitet. Dessutom sprider Centret för verkningsfullhet god praxis för insamling av uppgifter och rapportering. Avsikten är också att främja en bredare användning av befintliga register tillsammans med Institutet för hälsa och välfärd (THL).

Centret för verkningsfullhet bidrar till att förbättra människors livskvalitet

Syftet med centret för verkningsfullhet är att öka välbefinnandet för klienterna inom social- och hälsovården. De har rätt till effektiv vård och tjänster som på riktigt stärker livskvaliteten och hjälper dem att klara sig i vardagen. Centret för verkningsfullhet hjälper yrkespersonalen att utföra sitt arbete på ett effektivt sätt.

Rätt till effektivitet

Var och en har rätt att få och tillhandahålla effektiv vård och effektiva tjänster.
Alla medborgare har rätt till god vård och jämlika tjänster.

På motsvarande sätt har varje yrkesperson rätt att vara stolt över kvaliteten på sitt arbete. Därför är prioritering nödvändig när det gäller tjänster för hälsa och välfärd. När tjänsteproduktionen fokuserar på rätt saker kan samhället ta hand om de växande behov, och behovet och utbudet av tjänster möter.

Mod till effektivitet

Det är tillåtet att avstå från ineffektiva behandlingar och tjänster.

Mod är att överge gamla vanor som inte är till störst nytta. När det finns jämförbar information och ändamålsenliga mätare är det rimligt att avstå från mindre effektiva behandlingar, tjänster och processer. Då kommer resurserna att vara tillräckliga för det som är det viktigaste.

Begriplig effektivitet

Effektiva behandlingar och tjänster förutsätter tillförlitlig information.

Välgrundad, tillförlitlig och nationellt och internationellt jämförbar information hjälper yrkesfolk och beslutsfattare att fatta svåra beslut. Effektiv vård och service uppstår i samarbete. Med beaktande av kundernas och patienternas erfarenheter kan vården och servicen planeras effektivare. Även medborgare har rätt att få veta varför de behandlas på ett valt sätt och på vilka grunder tjänsterna prioriteras.