Häiriökysyntä ensihoidossa
Häiriökysyntä ensihoidossa ei ole vaikuttavaa resurssien käyttöä
Duodecimin pääkirjoituksessa (2022;138(15):1273-) Markku Kuisma ja Sanna Hoppu kuvaavat ensihoidon häiriökysyntätilanteita, joissa ensihoitopalvelua kuormittavat tehtävät, jotka eivät ole ensihoidollisia eivätkä aina edes terveydenhuollon alaan kuuluvia.
Kirjoittajien mukaan häiriökysynnässä asiakkaan odotukset ja tarpeet eivät kohtaa palvelujen tarjontaa ja tämän seurauksena asiakas hakeutuu toistuvasti palveluiden piiriin. Huomioitavaa on, että häiriökysyntä ei aiheudu yksilöistä, vaan palvelurakenteen kyvyttömyydestä ratkaista oikeita asioita oikealla tavalla ja oikeaan aikaan, esimerkiksi resurssivajeen vuoksi. Ensihoidossa potilaat ja heidän läheisensä eivät tiedä, miten toimia tai eivät koe saavansa muualta asianmukaista tai riittävän nopeaa apua ja niinpä he päättävät soittaa hätänumeroon.
Tilannetta on onneksi mahdollista parantaa ja siihen hyvinvointialueilla on hyvä mahdollisuus, esimerkiksi luomalla sujuvia palveluketjuja, erityisesti paljon palveluita käyttäville asiakasryhmille.
Lue lisää Duodecimin pääkirjoituksesta.
Maaliskuun teema: vähähyötyiset hoidot ja palvelut
Tämä kirjoitus on osa Vaikuttavuuskeskuksen vähähyötyisten hoitojen ja palvelujen teemakuukautta. Kaikki teemaan liittyvät kirjoitukset voit lukea tämän linkin takaa.